lördag 7 maj 2022

Tetrao urogallus

Vårens tjäderinventerande har varit en deprimerande historia. 2-3 tuppar och en handfull hönor är allt vi har hittat. Inventeringsmetoden är enkel, men har hög träffsäkerhet om det finns tjäder. Vi letar helt enkelt tjäderskitar på myrmark där det blommar tuvull. Finns det tjäder så hittar man korvarna. Det har vi erfarenhet av från tidigare inventeringar. Förutom på en myr, där jag skrämde upp 1-2 tuppar, har jag inte hittat en enda tuvullsspillning. Jag har haft äldre tallbarrsspillning från hönor på två lokaler. Det är allt för min del. De andra har också bara haft skit från hönor och skrämt upp någon, förutom en kvällsspelande tupp för några kvällar sedan. Vi har varit ute i säkert hundra timmar tillsammans.

Under de sista åren innan en tjäderpopulation dör ut finns det bara hönor kvar. Där är vi förmodligen om några år. Så otroligt sorgligt. 

Idag blev det ännu en myrtur och som de flesta gånger denna vår hittade jag inte en endaste liten skit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar