tisdag 10 maj 2022

Mergus serrator

Äntligen faller det lite regn. Det har väl knappt kommit en droppe på två månader? Idag infördes eldningsförbud i kommunen. Det borde de ha gjort för flera veckor sedan. Det enda som har varit positivt är att jag har kunnat gå på myrarna i ganska låga vandringskängor. För några veckor sedan upptäckte jag att gummistövlarna läckte. De var dock minst 10 år gamla, så det var väl ganska väntat. Jag trodde jag hade ett par till, men de verkar vara försvunna. 

För övrigt verkar alla mina prylar gå sönder just nu. Mobilen för drygt en månad sedan, gummistövlarna, ett hjullager och avgasröret på bilen och säkert några saker till.

I går var jag med några elever på Hovs Hallar. Inte mycket fåglar, men vi tittade på det som bjöds, inklusive geologi och växter. Ejder, småskrake, en sträckande blå kärrhökshona, någon silltrut... Jag såg en tumlare, men den missades av eleverna.

Fantastiskt vackert på Bjäre nu, men vi körde över åsen till Rössjön på vägen hem och där är det trots allt alltid bäst.

Jag kommunårskryssar som vanligt och hetsar lite med pensionärerna. Jag var först till 100 arter och det brukar vara mitt primära mål. Det har varit väldigt dåligt med rastande änder och jag saknar några av de senast anlända vårfåglarna. 112 arter 10 maj måste vara ovanligt magert. Det hade varit fint att ha den gamla bloggen att gå tillbaka till och jämföra, men det verkar, som sagt, omöjligt att få någon kontakt med Google. 

Tag plats på lördag. Sex timmars artsamlartävling. Vädret ser inte så bra ut för denna aktivitet. Det var väl förra året som vi faktiskt avbröt redan efter halva tiden och slutade sist. Det verkar bli väldigt blåsigt och kanske även lite regn. Kanske vi borde fundera på att hitta en mera vindskyddad lokal än den vi brukar sitta på. Söndag ser bättre ut och då blir det sista chansen för mig att få en fin orrmorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar