lördag 28 maj 2022

Stoner Rules

Att sätta två prickar över o:et i Stoner verkar väl coolt i engelsktalande länder, jämför Motörhead och Blue Öyster Cult, men det blir rätt kasst för en svensk. Stöner... Hursomhelst, Brant Bjork och Nick Oliveri slår sig ihop igen och röker några jointar. Stoner Rules är förstås stonerrock, dvs nedstämda gitarrer, riffen i centrum, såsigt och massor med fuzz. 

Rad Stays Rad och The Older Kids är rätt trista måste jag säga. Träiga riff. Own Yer Blues är något bättre, men den tänder inte riktigt till. I Evel I Never Dies är riffandet coolt men Nick Oliveri borde inte få sjunga. Stand Down är nog bästa låten på skivan. Här jobbar de mera med dynamik och det låter som Brant Bjork solo. Tribe/Fly Girl är också uthärdlig, men långt ifrån en kioskvältare. Skivan får bara 2 av 5 av mig. Heavy Psych Sounds, It, 2021. 

Jag har även beställt deras senaste Totally... men den är försenad (som alla nya skivor numera är...). Jag har sett bandet posera med vinylerna, så jag vet att den finns, men Bengans kan uppenbarligen inte få hem den. 

Jag har fortfarande aldrig sett någon tornuggla. Arten står nog högst upp på min önskelista. Vi gjorde ett seriöst försök i Spanien i vintras (eller två t.o.m.), men den vill verkligen inte in på min artlista. Det är komiskt att jag har en uppstoppad fågel (vilket känns smått olagligt) och att den tidigare var en skånsk häckfågel (det är väl tveksamt om den fortfarande är det), men så är det. En art som går att se i stora delar av världen. Jag får väl åka till Danmark, till slut, för att kryssa den.

Stand down 

4 kommentarer:

  1. He. Det brukar vara en stöner på rehabgymmet...

    /Magda ;)

    SvaraRadera
  2. Vilket omslag, jag gillar allt! ;) Min Tyto-status är samma som din... Här fanns ju en inom cykelavstånd för ett par år sedan, men en bakgård i storstaden är kanske inte den mest eftertraktade platsen. Hellre i skymningen vid en sydeuropeisk våtmark...

    SvaraRadera
  3. Ja, omslaget är fint, sä skivan borde egentligen få en 3:a av 5 av den anledningen! Vi får åka tillsammans till dk och bestämma träff med någon bonde där! Vad sägs?

    SvaraRadera
  4. Absolut, det hade varit värt ett försök!

    SvaraRadera