söndag 15 maj 2022

Lyrurus tetrix

Idag var jag uppe redan innan klockan två och ganska exakt klockan tre var jag på plats i gömslet. Med en ny pannlampa och lite mera kräm, så var det inte så svårt att hitta. Reflexer uppsatta på själva myren, i skogen fick jag klara mig på känsla... Buskskvättorna var förstås igång och strax hördes nattskärra. Orrarna kom 03.14. Det var bra spel i mörkret och jag kunde ganska snabbt konstatera att de var fyra stycken. 

04.30 mattades aktiviteten av för en stund. Tupparna satt glest utspridda. Ett lätt regn vid 5-tiden. Sedan blev det en väldig fart en stund och även lite slagsmål. Tuppen bakom gömslet hade mindre utvecklade lyror och var troligen av yngre modell. Den vågade inte passera de för oss människor osynliga gränser som de andra tre satt upp. Ibland trädspelade någon tupp en stund.

05.45 blev det en kort siesta. Man tänker inte så mycket på vad som hörs i övrigt när orrarna är igång, men tranor, gök och trädpiplärkor var med i kören nu. Strax bubblade tupparna igång igen och när jag fumlade med fikan blev det nya slagsmål. De tre som räknades flög bort i samlad trupp och spelade lite längre iväg, men var strax tillbaka.

Kring 06.30 var det bra aktivitet om än att två av dem trädspelade. Tyst mellan 06.50 - 07.10. Ett sista ryck och några slagsmål och sedan lämnade alla 07.23. Inga hönor, men de ska såklart redan ha varit där. Tupparna fortsätter väl lite efter hönveckan om någons rede blir rövat på ett tidigt stadium och vill para om sig.

Rapport avlades hos gömslets ägare och en andra frukost intogs där. Jag fortsatte förmiddagen med att slöskåda lite och fick in några nya årsarter. Grå flugsnappare bland annat. Lunch hos mamma. Allt arbete jag tog med mig hem i fredags får vänta till i morgon.

Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar