söndag 22 maj 2022

Dryocopus martius II

Jag började den biologiska mångfaldens dag vid torvbrytningsarenan klockan 07.00. Trodde väl att någon orre skulle vara kvar, men så var det inte. Stenskvätta, mindre strandpipare, en gök hördes. I sjön låg ett storlomspar som jag fick några bilder på, men med alldeles för högt iso.

Körde sedan till min tofsvipelokal. Såg inga vipungar. De vuxna fåglarna var fyra till antalet. Sång av både trädlärka och sånglärka. Trädlärkan har ungar. En individ varnande ivrigt och hade mat i näbben. Det är lite kul att konstatera en häckning av arten. Den är fortfarande tämligen ovanlig i kommunen. Trädlärkan hade en lång svacka och det är väl först de sista 10 åren som vi har börjat göra några få fynd årligen. I år vet jag dock ingen annan lokal än denna, även om det högst troligt finns några till. 

På lokalen sjöng även trädgårdssångare, trädpiplärka och gök. Jag gick sedan ut på nabben för att eventuellt se lommarna därifrån, men de var som bortblåsta. Vid flygfältet kunde ytterligare två sånglärkor noteras.

Årets första törnskata sågs i Skogen. Ingen bivråk...

Därefter hängde jag vid skattmåskolonin. Nu är spillkråkeungarna så stora att de börjar sticka upp huvudena ovanför bohålskanten. Det är inte optimalt för kajorna är mycket intresserade. Det är överhuvudtaget väldigt jobbigt för paret att mata. Är det inte kajorna som försöker komma till boöppningen så trakasseras föräldrarna av skrattmåsarna. Vid ett tillfälle klättrade spillkråkehannen högst upp i trädet för att jaga bort en kaja och en skrattmås. Är dock orolig att kajorna kommer att norpa någon unge förr eller senare. 

Men det är njutbart att sitta där och studera livet i kolonin. Det händer alltid saker och alla verkar irriterade över något. Gud nåde den kaja som kommer för nära en grågåsunge t.ex. Kniphonorna jagar allt och alla.

Jag tyckte det kändes rimligt att jag skulle få in ytterligare någon art under dagen. En misstänkt kärrsångare fick jag släppa. Fiskgjusen är förvunnen med havsörnarnas ankomst, men någon tillfälligt fiskande borde ha varit möjlig. Lärkfalken ska vara här. Hämpling och steglits också, de har noterats av andra. Nej, det blev bara törnskata idag.

Helgen gick fort. Jag som skulle blogga om några skivor... Det får bli i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar