lördag 17 december 2022

Dagens raritet XXX

Sacred Mushroom - s/t, Parallax P-4001, 1969, USA. Pokora 1001 Record Collector Dreams och med 3 rating discs. Fantastisk skiva och med ett ikoniskt omslag. Det finns de skivsamlare som ger uttryck för en viss besvikelse då plattan mestadels är en bluesskiva och inte alls så psykedelisk som omslaget skvallrar om och som de förväntar sig att den ska vara. Visst är det huvudsakligen en bluesplatta, men den psykedeliska approachen är där från början till slut. Det mesta är självskrivet och det är väl egentligen bara två covers: Kinks I'm not like eveybody Else och Otis Rush Mean Old World. Sången är bra och gitarrspelet är rakt igenom suveränt. Sacred Mushroom kom från Cincinatti och det blev tyvärr bara en skiva.

Det känns helt underbart att nu kunna ge bort min Akarma-utgåva till någon behövande. Mitt original är i immaculate condition - jag är verkligen nöjd med både omslag (ytterst lite ring-wear) och skiva. Inte ett knäpp på vinylen. Dock distorderar den något en bit in på varje sida. Det är ingen riktig hi-fi-upplevelse tyvärr. Kinks-covern är väl kanske det mest psykedeliska spåret, men jag tycker nog att det är som mest utflippat i de sista låtarna, med långa jam och twin guitars. 

Jag tycker hela skivan är bra, men jag bjuder här på Catatonic Lover, I'm Not Like Everybody Else och Lifeline. Enjoy!

Catatonic Lover

I'm Not Like Everybody Else

Lifeline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar