måndag 5 december 2022

Dagens raritet XXVII

Embryo - Rocksession, Green Brain 1036, Tyskland 1973. Avbildad i den nya Pokora-boken, 9001 Record Collector Dreams och med 3 rating discs. Jag borde verkligen ha fler Embryo-plattor. Jag känner på mig att jag har sagt det förut... Hursomhelst, av de jag har är denna min favorit och den spelas tämligen ofta. Minst en gång om året vågar jag nog säga. A-sidans båda spår är flummig jazzrock av absolut bästa märke. Vilka virtuoser! B-sidan är lugnare, men ändå suggestiv och fin. Fusion och psykedelia i lika mängder. Warm Canto är fantastiskt vacker. Xylophon och fiol skapar oefterhärmlig stämning. 

Jag är nöjd med att ha sett Embryo två gånger i Burg-Herzberg i Tyskland. Givetvis inte från deras mest intressanta period, men 2007 och 2019 om jag inte minns fel. Första gången med xylophonmastern Christian Burchard i livet, andra gången var det dottern Marja Burchard som ledde bandet. Båda tillfällena var det magiska spelningar. Bland de bästa ever.  

Entrances

Warm Canto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar