tisdag 6 december 2022

Dagens raritet XXVIII

Jaklin - s/t, STABLE SLE 8003, UK, 1969. Featured in Pokora 3001 Record Collector Dreams och med 3 rating discs. 

Den första CD-utgåvan ska ha kommit 2004 enligt discogs, men jag tror bestämt jag hade denna på CD redan på 1990-talet. Hursomhelst, en riktig favorit när det kommer till brittisk blues och för 2-3 år sedan köpte jag mig ett original. Jag tycker jag fick den för ett anständigt pris även om den inte var billig. Den verkar gärna sticka upp mot 5000-7000 kr. 

Skivan har det mesta. Mörk och deppig blues, lagom skitigt och tungt spelat och en desperat och jagad röst, ett och annat gitarrsolo som ger gåshud och en sinnessjuk trummis. Dessutom är några av låtarna fantastiska. Song for Katherine, I Can't Go On och Catfish Blues berättar precis vad det handlar om.

En del laminatsläpp på skivomslaget, men skivan spelar perfekt. En tung raritet i min samling.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar