söndag 7 augusti 2022

Dagens raritet I

Jag har tänkt ge mig på ett nytt projekt på bloggen. Dagens raritet tänker jag kalla den. Det blir inte fåglar utan LP-skivor. Foton på den aktuella skivan (inte lånade från nätet), information om raritetsgrad och annat och några personliga rader om musiken. Jag tänker begränsa mig till 1960- och 1970-talen. Kort och gott.

Först ut blir Frees debutplatta Tons of Sobs. En av mina absoluta favoritskivor. Avbildad i Pokora 5001 Record Collector Dreams med 2 rating discs. Det där med raritetsgrad är svårt. Då den är utgiven på Island bör även förstapressen varit ganska stor. Det är dock sällan man ser en sådan i anständigt skick. Min är så fin som den kan bli. I skick som min har den sålts för 10 000 kr på Ebay. Island Records ‎– ILPS-9089. UK, 1969. 

Hursomhelst. Over the Green Hills Pt. 1 och Pt. 2 är bland de vackraste och vemodigaste låtar jag vet. THE soundtrack of my life.

Over the green hills and into the sun
That's where I feel I ought to be goin'
Blue sky above me and green earth below
Don't even matter which way I go Yeah!
Ah ah ah ah
Ah ah ah ah

The trees hold their arms out to catch what life gives
But the people try to snatch all there is
They can have all I own. I don't need anything
I'll just follow the river, and see what it brings
Ah ah ah ah ah
Ah ah ah ah ah ah

Vill man ha Over the Green Hills i en sammanhängande version finns den utgiven så i samlingsboxen Songs of Yesterday. Här inleder Pt. 1 skivan innan den tonas ner och övergår i Worry. Worry är hårdare än något på första Led Zeppelin. De spelar med en frenesi, inte minst Simon Kirkes explosiva trumfills och passion och känsla som borde vara omöjligt för ett gäng tonåringar. Andy Fraser var bara 16 år vid inspelningen. Paul Rodgers sjunger som en Gud och Paul Kossoffs gitarr skär genom märg och ben. Vilken låt! Gunget och kaxigheten i Walk In My Shadow är obetalbart och det bara fortsätter så i princip i varje låt. Det finns inte ett dåligt spår. Efter Sweet Tooth tonas Over the Green Hills Pt. 2 upp och mina favoritrader får avsluta skivan.

Ah ah ah ah ah
Ah ah ah ah ah
I need to be free where the air is clean
And the sparkling river is cool on my skin

When the sun shines I'll follow it's glow
And I won't stop moving till it's sinking low
Ah ah ah ah ah

Man sitter mållös efter att ha hört igenom Tons of Sobs. Varje gång. Jag har den förstås på CD också och det händer att den får sig några genomspelningar i bilen också. Rimligen finns denna skiva på min topp-10-lista ever.

Worry

5 kommentarer:

  1. Island verkar ha gjort bytt etikettdesign ganska frekvent i början, så en genuin förstapress kan vara lite klurig att hitta ändå. Enligt Discogs är utgåvan med "Made in England" nedtill en tidig andrapress som kom efter ca fyra månader. Förstapressen ska se ut såhär:
    https://www.discogs.com/release/1773793-Free-Tons-Of-Sobs

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att bli olycklig av detta projekt. Undrar hur många rariteter jag har som jag tror är förstautgåvor. Nu för tiden är det lite enklare att kolla upp sådana här saker, med skivor som man köpte för 30 år sedan är det annat. Jag har tänkt börja med discogs någon gång, då lär man få veta...

    SvaraRadera
  3. Fast det står utgivning mars på den du länkade till och 14 mars på min. Det blir inte 4 månader. Kan det inte bara från två olika presserier?

    SvaraRadera
  4. Det står i kommentarerna till skivan jag länkade till att "The Large 'Made In England' text was first introduced on Spooky Two (ILPS 9098) and the lack of a date also shows that this LP is close to the Block logos - as they also did not feature a date."

    Men det är svårt att veta med säkerhet, det är inte alltid informationen på discogs stämmer heller. Jag köpte mitt ex som en förstapress på Discogs för några år sedan och den har i efterhand tydligen blivit en separat utgåva. Segt.

    SvaraRadera
  5. Ja, nu såg jag det där med 4 månader. Det verkar väl vara så att det faktiskt är en andrapress.

    SvaraRadera