lördag 13 augusti 2022

Dagens raritet V

Michal Prokop and Framus Five - Mesto Er, Supraphon 113 1069, Tjeckoslovakien, 1971. Avbildad i Pokoras 3001 Record Collector Dreams med 1 rating disc. En av mina favoritplattor från den tjeckoslovakiska scenen. Helt omöjlig mix av progressiv rock och storbandsjazz. Sångaren Michal Prokop är fantastisk och gitarristen Lubos Andrst är en av de bästa, men frågan är om det inte är trummisen Petr Klárfeld som får en att tappa hakan flest gånger. Särskilt i det sidlånga eposet Mesto Er. Atmosfären i denna storslagna och osannolika komposition är svårslagen i min bok. Jag väljer dock att länka till Tys kámen. Gitarrsoundet i den är grymt och Prokop ger allt och lite till.

Alltid när jag hör på denna magiska skiva förflyttar jag mig till Slovakien. Jag hade skivan på CD i flera år innan jag till slut hittade en acceptabel vinyl och den spelades ofta då i bil eller på CD-spelare. Eller om det kanske t.o.m. var på kassett och på kassettbandspelare. Jag tror det faktiskt.

Tys kámen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar