torsdag 11 augusti 2022

Dagens raritet III

Next Morning s/t, Calla SC-2002, US, 1971. Avbildad i Pokora 6001 Record Collector Dreams med 2 rating discs. 

En skiva som man kanske tänkt skulle sticka i väg prismässigt, men än har det inte skett. Den kostar en knapp tusenlapp och det har den alltid gjort... Uppenbarligen pressades det en hel del skivor och många av dem hamnade uppenbarligen i Europa. Min är fortfarande i shrink. 

Den har egentligen det mesta. Ett gäng från Trinidad som flyttade till New York, spelade in i Electric Lady studios, gav järnet i åtta psykedeliska spår, orgeln i främsta rummet, en vass gitarrist och ett stöddigt komp. Särskilt det självbetitlade öppningsspåret är en höjdare som bara osar Hendrix och har flera explosiva gitarrsolon. 

Den gavs också ut i Frankrike samma år på Roulette och den verkar betinga ett liknande pris.

2 kommentarer:

  1. Kul projekt! Både Free skivan och Next morning har jag lyckats missa men de låter intresanta. Pokoras bok/böcker har jag aldrig lyckats hitta de verkar sålt slut väldigt snabbt men jag har i alla fall Acid archives, Vernons böcker och Endless trip där det finns mycket spännande också.

    SvaraRadera
  2. Kul att ni gillar projektet. Det tvingar mig att spela mina rariteter dessutom. De ska inte bara stå och samla damm!

    SvaraRadera