torsdag 18 augusti 2022

Dagens Raritet VII

Parish Hall - s/t, Liberty LBS 83 374, UK, 1970. Avbildad i Pokoras 8001 Record Collector Dreams och med 1 rating disc. I 6001 Record Collector Dreams finns den franska utgåvan (annat omslag) och även den har 1 disc. Vet inte om den engelska skulle vara mera värdefull än den amerikanska. De kostar väl ungefär detsamma vad jag förstår, men den amerikanska finns inte med i någon volym. Det känns lite slumpmässigt.

J hittade Parish Hall på en skivmässa någon gång kring mitten av 80-talet. Jag gillade den stenhårt och var väldigt avundsjuk. Jag letade efter plattan på mässor och i listor i flera år innan jag hittade ett exemplar. Det är lite skillnad mot i dag när tillfredställelsen oftast finns några knapptryckningar bort. Parish Hall var en powertrio från The Bay Area och som gjorde denna enda skiva. Hård bluesrock/hårdrock och med ett uns psykedelia av bästa märke. Gary Wagners gitarrbändande i tunga öppningsspåret My Eyes are Getting Heavy är fortfarande imponerande och nog bäst på skivan. I Ain't Feeling Too Bad är det Allman Brothers-feeling och Skid Row Runner och Lucanna är giftiga riffstänkare. How Can You Win var en favorit redan från början och den gjorde vi en cover på med Tectonic Break till Small Stone Records Sucking the 70's 2002. 20 år sedan! Om 20 år är man död.

My Eyes Are Getting Heavy

2 kommentarer:

  1. En av mina absoluta favoriter också. Svårt att välja ut bästa låten, alla är fantastiska. Hittade mitt exemplar på skivmässan i Huskvarna för 10 år sedan.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Om du inte hört vår version av How Can Yo Win så kommer den här: https://www.youtube.com/watch?v=9NH33N04Y44&t=102s&ab_channel=VENENOSDOROCK-MENEGON

    SvaraRadera