söndag 21 augusti 2022

Dagen raritet IX

Humble Pie – s/t, A&M Records AMLS 986, UK, 1970. Textured cover. Avbildad i Pokoras 7001 Record Collector Dreams och med 3 rating discs. Det känns som minst 1 disc för mycket. Ett anständigt exemplar går att hitta för under tusenlappen. Ett toppex kostar drygt 1000 kr. Efter en tvätt spelade min som ny. Omslaget är väl VG/VG+.

Det är samma sättning som på de två tidigare utgivningarna Town and Country och As Safe as Yesterday Is, dvs Steve Marriott, Peter Frampton, Greg Ridley och Jerry Shirley. 

Hursomhelst, Humble Pie-skivan hade inte varit framme på länge, så den fick sig tre hela genomspelningar. Det är en väldigt diversifierad skiva med heavy rock, ballader och country. Live With Me är klassisk rock när den är som bäst - i.e. Steve Marriotts sång och samspelet mellan orgel och gitarrer ut över det vanliga. Hela atmosfären i låten är magisk. Det är något med året 1970... Deras version av Willy Dixons I'm Ready går inte heller att motstå. Alla i bandet sjunger och här tar de en vers var. Svårslaget gung och ös vill jag lova! Den Stones-doftande countrylåten Theme from Skint (See You Later Liquidator) passar bra innan den bredbenta riffstänkaren Red Light Mamma, Red Hot! Greg Ridleys Sucking on the Sweet Vine avslutar skivan. En lugn fin låt med akustisk gitarr som jag säkert inte brytt mig alls om tidigare, men som jag gillade nu.

Live With Me

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar