måndag 8 augusti 2022

Dagens raritet II

Ancient Grease från Wales och deras enda platta Woman and Children First får bli dagens raritet. Mercury 633 8033, UK, 1971. Avbildad i Pokora 5001 Record Collector Dreams med 2 rating discs. Det är UK-versionen som betingar högst värde, men enligt Galactic Ramble och discogs gavs den ut där först 1971. I USA, Kanada och i Nederländerna är utgivningsåret 1970. Pokora har skrivit 1970 för UK-skivan, men det är uppenbarligen felaktigt. Skivan från Nederländerna har foldout-cover, så det är ju den utgåvan som är den optimala. De amerikanska och kanadensiska har ett helt annat omslag. Jag har även en US-press... UK-skivor kan gå för över 5000 kr i bra skick. Dyrast på popsike.com är dock en kanadensisk in shrink som gick för $810. Låter absurt. Jag tror nästan att min amerikanska var in shrink när jag köpte den för 150 spänn.

Musikaliskt är det en blandning av något stabbig heavy bluesrock och psych och med några lugnare låtar som drar mera åt det progressiva hållet. Odd Song är nog den som går bäst hem hos mig, även om jag gillar attityden och gitarrmanglandet i de mera stöddiga bluesrifflåtarna som Freedom Train, Don't Want, Eagle Song, Mother Grease the Cat, Prelude to a Blind Man och avslutande titellåten. Det är mycket wah-wah och Geezer Butler-bas för pengarna vill jag lova. I några spår rytande orgel som grädde på moset. Riffen har man hört förut. Två genomlyssningar och jag vill säga att jag tyckte den var bättre än vad jag mindes den vara. Den får nog snurra lite oftare...

Odd Song

Woman and Children First

3 kommentarer:

  1. Jag gillar den skivan. Har den amerikanska utgåvan.

    SvaraRadera
  2. Visst är den bra! Inget mästerverk, men klart värd att ha i samlingen. Jag borde jaga den holländska med fold-out så jag får en komplett originalsamling.

    SvaraRadera
  3. Jag har också den amerikanska, men man kanske skulle köpt en holländsk förrädare istället.

    SvaraRadera