söndag 21 augusti 2022

Cordulegaster boltonii

Idag hann jag med både det ena och det andra. Först tog jag en promenad till sjön och sedan tillbaka längs ån där jag bland annat såg en kungstrollslända. De sjunger nog på sista versen snart. 

Vid Landisbanan fick jag fotograferat en höstmosaikslända som väl åtminstone blev ganska bra. Tycker jag.

Därefter blev det lunch hos mamma. Där hade en kungstrollslända flugit in på hennes veranda och var fast mellan krukor och glasfönstret. Jag hjälpte den ut, men passade på att ta några handhållna foton innan den åter fick sin frihet. Blågröna mosaiksländor brukar flyga in på uteplatser eller in i hus, men kungstrollslända var något nytt...

Sedan har vi haft skolstart. Udda att börja på en söndag, men det beror på att många bor på internatet och idag var det helt enkelt inflyttningsdag. Jag var där i tre timmar. Spännande med nya elever. De verkade trevliga.

På vägen hem stannade jag på en gammal favoritlokal där de nu gett sig ut i mossen med en skogsmaskin och gallrat. Inget får stå i fred. Helt förstört tycker jag. Den enda sländan jag såg var pudrad smaragdflickslända... Vattnade på kyrkogården och stannade sedan även till vid en bra lokal för rastande småfåglar. Det blev ett 20-tal steglitser, 20-tal buskskvättor, 2 stenskvättor, 5 gulärlor, 10-tal sädesärlor, 5 trädpiplärkor, 1 törnskata och 1 skogsduva.

På fredag ska jag på begravning av min äldsta moster (hon dog när jag var i Colombia). I helgen var det en annan släktings tur. Hon och hennes man är de som umgåtts mest med mina föräldrar genom alla år. Det känns tungt. Båda var med när min pappa begravdes.  Nu har fem personer som deltog på begravningen lämnat jordelivet. Det går fort nu.

Snipp, snapp, snut, så var helgen slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar