lördag 3 februari 2024

Dagens raritet XLIII

Get the Picure? är Pretty Things andra skiva och dessutom från mitt födelseår 1965. Vilket arbetstempo bandet hade vid den här tiden. De turnerande non stop och hann dessutom med att spela in två fullängdare och en hel drös 45:or under året. Imponerande! Get the Picure? är klart vassare än debuten. Nu har jag de tre första Pretty Things i original. Givetvis skulle det kännas utomordentligt tillfredställande att kunna införliva även SF Sorrow (den överlägset mest åtråvärda i deras katalog), men det är verkligen en skiva i en helt annan prisklass...

Get the Picure? är stökig, bluesig och psykedelisk garagerock som är svår att stå emot. Jag vill säga att man blir glad av att lyssna på den! Minst lika glad som när man lägger på en Rolling Stones från samma tidsperiod på skivtallriken. Jag har börjat inse att jag är en sucker för garageblues (vilket jag faktiskt var redan tidigt i skivsamlarkarriärren). Skivan är presenterad i Pokoras 4001 Record Collector Dreams och har 3 rating discs. Fontana, UK, 1965. 

Jag bjuder här på inte mindre än tre låtar:

You Don't belive me

Can't Stand The Pain

2 kommentarer:

  1. Pretty Things har jag ingen koll på men jag ska kolla upp dem, de låter intressanta. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Det måste du göra. Deras fjärde skiva S.F. Sorrow är deras mästerverk. Många håller också den femte, Parachute, högt. Jag gillar de lite råa garageplattorna från 65. Såg dem på deras sista turné i Malmö. De var chockerande bra. Året efter, tror jag, möjligen två år efter, dog Phil May. Dick Taylor (som var med och startade Rolling Stones) lever än.

    SvaraRadera