söndag 4 februari 2024

Dagens raritet XLIV

Efter ett långt liv med Savoy Brown som ett av mina favoritband äger jag för första gången Shake Down på vinyl. Jag har haft den på CD i drygt 30 år. Mike Vernon signade Savoy Brown Blues Band till Decca istället för till sin egen label Blue Horizon och anledningen ska ha varit att han inte tyckte sångaren Brice Portius riktigt höll måttet. Så tyckte jag också redan på 80-talet. Skivan var väl bra, men det var med Chris Youlden vid mikrofonen som gällde. När skivan nu fått snurra ett antal gånger (det var evigheter sedan jag hörde den) så måste jag säga att den är mycket bättre än vad jag mindes och jag har inget större problem med Portius. I t.ex. Black Night tycker jag t.o.m. att han är riktigt njutbar. I Smell Trouble är inte mycket sämre. Det är alldeles perfekt grisigt och skitigt och Kim Simmonds gör ingen besviken (R.I.P.). I avslutande Shake 'Em On Down får de till magiskt sväng. Det blev en stereoversion av skivan och som jag får till en förstapress. Fantastiskt skick. Inte ett knäpp. Producerad av Mike Vernon. Decca, UK, 1967.



2 kommentarer:

  1. Jag saknar flera av de tidiga Savoy Brown. Lyckades i alla fall köpa en fin UK-press av Getting to the Point av M i somras.

    SvaraRadera
  2. Nice! Jag är på jakt efter en Getting to the Point. Har en US, men det går ju verkligen inte för sig.

    SvaraRadera