måndag 26 februari 2024

Face of Stone

En skiva som det är patetiskt att sakna i original är Zipper s/t från 1975. Den har ju verkligen varit möjlig fram till ungefär nu och jag har varit på väg att köpa ett exemplar i flera år. Nu blev det en nypress från Permanent Records utgiven förra året. Limiterad till 250 exemplar, och i Whiskey and Cigarette Smoke Colored Vinyl

Skivan är verkligen awesome. En del tycker bara att det är en Led Zeppelin-rip off, typ Granicus. Jag kan förvisso höra Led Zeppelin, men tycker också att det är lika mycket stökig garagerock över den. Fred Cole frontade tidigare Weed/Lollipop Shoppe så det är kanske inte så märkligt. 

Sent 70-tal, tidigt 80-tal köpte jag på mig en hel del Pebbles- och Nuggets-samlingar och fick då bekanta mig med många av USAs garageband. Ett band som fastnade var just Lollipop Shoppe och deras You Must be a WitchPebbles Vol. 8. När jag hör den idag inser jag hur mycket Love och Arthur Lee han låter. 

Bullets

Face of Stone

Lollipop Shoppe You Must be a Witch

3 kommentarer:

  1. Har inte lyssnat på Zipper. Jag har kollat på Noble records på youtube och han har en skivaffär i North Carolina. Han har börjat ge ut en del skivor, oftast i samarbete med andra och då får han en egen färgvariant till sin butik. Han har gett ut Zipper bland annat. Jag börjar tycka att han är lite jobbig nu, för han har allt och dubletter, så han kan spara de finaste och sälja de lite sämre exemplaren. Här är en video där han visar sitt skivrum: https://www.youtube.com/watch?v=u-9Qmu_Zj0g

    SvaraRadera
  2. Ja, han får verkligen tag i allt som är rart.

    SvaraRadera
  3. Jag har en fin Zipper med blå tejp runt omslaget. Favoritspåret är "Born Yesterday" som jag körde på repeat när jag laddade hem den från någon bootleg-utgåva på cd. Döm om min förvåning när jag äntligen fick tag på en original-lp och det visade sig att piratutgåvan var minst sagt märkligt mixad. Öronöppnande.

    SvaraRadera