onsdag 28 februari 2024

Dagens raritet L

Jag har haft Jellybread First Slice i säkert närmare 40 år i samlingen. För något år sedan införlivades även deras sista på Blue Horizon, den svåra Back to Begin Again. Det återstod då, förutom den omöjliga mini-LPn, den ganska lätthittade Sixty-Five Parkway. Jag var nyligen ute och tittade lite efter den på diverse platser på nätet, men kom inte till skott med att köpa den någonstans och jag glömde bort det hela. Så kom det sig att jag bläddrade igenom alla skivor som stod framme vid stereon. Vad hittade jag där? Jo, Sixty-Five Parkway förstås. Någon gång under det senaste halvåret har jag uppenbarligen köpt den, men jag har absolut inget minne av det. Hur är det ens möjligt? Den finns inte i historiken från mina discogsköp och jag kan verkligen inte minnas att den inhandlats i Förslöv, där jag svänger inom ibland, på skivrundan i Malmö i höstas eller i London. Eller hos Electric Mud. Där var jag för inte så länge sedan och minns exakt vad jag köpte. Det är ett totalt mysterium. Är det nu varningsklockorna för demens ringer? 

Hursomhelst, skivan kan inte ha gjort något större intryck när jag rimligen lyssnat på den första gången. Nu har den dock snurrat vid en handfull tillfällen och jag tycker den växer varje gång. Sixty-Five Parkway är ingen ordinär bluesplatta, utan det serveras både soul, jazz, ragtime och funk. A-sidans Old Before Your Time är fin och B-sidans The Missing Links jazziga instrumentala parti är smått magiskt. Blue Horizon, UK, 1970.

Old Before Your Time

The Missing Link

1 kommentar:

  1. Kollade på skivor härom dagen och funderade på att köpa Saxon - Crusader, men struntade i det. När jag kom hem och tittade i hyllan så stod den redan där.
    Vet inte om det är samma sak...
    Är det minnet eller musiksmaken som är problemet där?

    SvaraRadera