söndag 30 oktober 2022

Sympetrum striolatum

Idag blev det mest trollsländor. Jag hade större ängstrollsländor på tre lokaler och även äggläggande blågrönmosaikslända. Eventuellt fanns det någon tegelröd bland alla större ängstrollsländor, men de jag fotograferade fick jag alla till större ängs. De kan nog flyga ytterligare några dagar och nu börjar fenologirekorden att närma sig. 

12 vinterhämplingar, ägretthäger, rastande bläsgäss noterades också idag, liksom korsnäbbar, gulsparvar och lite annat smått och gott. Sedan är förstås bokskogarna magiska just nu. Ägretthägrar har jag haft flera dagar i veckan. Två som flest. Sammantaget 13 observationer under hösten. Verkligen anmärkningsvärt.

Jag som 15 timmar fredag-lördag, vilket väl måste ändå vara ett rekord. Så slut kan alltså vara inför ett höstlov. Jag måste verkligen vila upp mig.

I bilen spelas det mest Gov't Mules första album. Den borde jag skaffa på vinyl. Vilken skiva det är! Inte ett svagt spår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar