söndag 16 oktober 2022

Haliaeetus albicilla

Det blev ett varv runt Rössjön i dag. Det var aningen behagligare jämfört med för tre veckor sedan när jag stapplade runt med ryggskott. Då fick jag ibland lägga mig ned och försöka räta ut ryggen under obeskrivliga smärtor. Hursomhelst, vädret var till en början fint och solen tittade fram några gånger. På slutet blev det åska och regn, men jag klarade mig ganska bra. Var nog mer blöt av svett än av regnet när jag nådde bilen. Fint i skogen med alla färger. Lågt vattenstånd i sjön. Jag mötte en del andra vandrare, vilket var en ganska ovanlig syn för några år sedan. 

Jag hade lite trollsländor i början av rundan (när solen var uppe) - höstmosaikslända, tegelröd ängstrollslända och större ängstrollslända. Det dröjde med fågel till jag kom till den västra stranden. I sjön noterades 158 grågäss, 6 bläsgäss, 4 skäggdoppingar, 1 ägretthäger, gräsänder och knipor. Korp hördes som sig bör. Nötskrikor. Små flockar med berg- och bofink såklart. När jag kör över åsen, vilket jag gör de flesta dagar, har jag dem mest hela tiden. Kungsfågel hördes ibland. Jag blir lika glad varje gång, att jag fortfarande noterar dem. De lär väl försvinna snart på grund av hörseln, som känns svagare för varje år. Enstaka korsnäbbar. Ormvråk. Större hackspett. Ringduvor.

Det blev inget särskilt högt tempo, jag är i för dåligt skick, bland annat på grund av tre hemska veckor med ryggen.

Igår besökte jag Flinka Sjö. Vet knappt om jag varit vid denna igenväxande pöl i år? Möjligen någon gång i våras. Där låg ett snatterandspar och 17 bläsänder. Överraskande! En vattenrall skrek till och en rödhake sjöng ljuvligt. Även gärdsmygen lät höra sin sång. Roligast var dock att min gamle kollega D från UC dök upp med sin nya flickvän. Vi har inte setts på 4,5 år tror jag. Trevligt!

Helgerna går alldeles för fort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar