måndag 24 oktober 2022

Lymnocryptes minimus

I går hade jag min andra dvärgbeckasin i kommunen. Som sig bör satte jag foten mer eller mindre på den innan den flög upp. Dessförinnan noterades ett femtiotal sidensvansar och en liten flock vinterhämplingar. Tre nya årsarter i kommunen på en knapp timma! Dessutom var snatteränderna kvar i den lilla igenväxta sjön och en varfågel sågs på ett hygge. Jag gick runt stora sjön även denna söndag. Återigen i ett ganska makligt tempo och jag tog alla omvägar som det går att komma på. Det måste ha blivit ca 15 km. Skönt, men svettigt. Ganska fågelfattigt. En ägretthäger sågs flyga i sjön och jag kunde räkna till fem skäggdoppingar. Spillkråkor hördes på flera platser, liksom nötskrikor. De var nog de mest påtagligt närvarande arterna. Mindre finkflockar. 

I veckan som gick hade jag fyra ägretter både onsdag och torsdag kväll. Särskilt i onsdags var det en magisk syn i kvällssolen. Hägrarna stod med 2-300 m mellanrum längs den norra stranden. Alla koncentrerade och beredda. De kvällarna fanns det mycket annan fågel i sjön - grågäss, bläsgäss, storskrakar, viggar, knipor, skäggdoppingar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar