söndag 30 oktober 2022

Are You Experienced

Jag lyssnar, som sagt i förra inlägget, även på skivor som inte passar in under Dagens raritet. Jag har aldrig haft Jimi Hendrix Are You Experienced med det amerikanska omslaget, men nu fick jag beställt ett ex av min mamma som var på Gekås för någon vecka sedan. Där finns uppenbarligen en ganska anmärkningsvärd sortering av storsäljande titlar och jag bad henne köpa denna och Pink Floyds Animals (remastrad 2018, utgiven i år 2022). Det är väl på gränsen till förnedrande, men priserna för dessa utgåvor är lägre där så det blev så.

Jag har Are You Experienced med det brittiska omslaget såklart, men jag älskar verkligen det gula med fotot på bandet tagit med en fisheyelins. Ett av de snyggaste psykedeliaomslagen. Låtarna är dessutom inte identiska på de två utgåvorna. Den amerikanska har Purple Haze, Hey Joe och The Wind Cries Marys, den brittiska Red House och Remember. Låtordningen skiljer också. Music On Vinyl – MOVLP724, Remastered, Mono, 180 gram, 2018. Jag tycker skivan låter fantastisk!

Nu blev det ändå ingen bra affär. Animals låter inte bra. Den knastrar här och var och den har några irriterande pops. Läser man om skivan, så verkar alla ha samma problem. Hur kan ett sådant band ge ut en risig utgåva? Synd, för när den låter bra, låter den bra. Det lär ju aldrig bli att jag reklamerar den...

Purple Haze 


1 kommentar: