tisdag 11 oktober 2022

Dagens raritet XVI

Det här är kanske skivomslaget som kommer att stänga ned min andra blogg? En ful mansröv. Vi får väl se. Guru Guru - Hinten, OHR OMM 556 017, 1971. Finns avbildad i Pokoras 6001 Record Collector Dreams med 1 rating disc. 

Hinten rekommenderas inte nervklena. Även om det är aningen mera strukturerat och låtbaserat än debuten UFO så är de flesta partierna i de fyra långa låtarna total freakout, men eftersom jag är galen så älskar jag den. Hårda riff, friformsjazz och psykedelia och en rejäl dos galenskap, vad mer kan man önska? 

Skivan är mestadels instrumental, men ibland upprepar trummisen och galenpannan Mani Neumeier låttitlarna med olika gutturala läten. Därefter drar Ax Genrich igång sin hendrixinspirerade gitarr. Värt att nämnas är också hur basisten Uli Trepte använder någon sorts primitiv talk box. Lyssna på Electric Junk live. Essentiell krautrock.

Favoritspåret är nog ändå Bo Diddley. Bo Diddley upprepas fyra gånger fyra gånger under låten, mera weird för varje gång. Där emellan blir det inget Who Do You Love? eller Mona, men istället instrumentala utflykter och med Hendrix i första rummet. 

Jag är glad att jag fick sett Neumeier, Genrich och Schmidt och deras Psychedelic Monsterjam i Burg Herzberg 2006. Närmare kommer man inte de första Guru Guru-plattorna. Den spelningen finns med på min topp 10 någonsin. En mind-boggling ride vill jag lova. Såg även Guru Guru 2007 eller om det var 2008. Där återfanns bara Neumeier och de spelade mestadels någon sorts world music, även om det blev något gammalt material också. Senast jag var där, 2019, stod Genrich ensam på en liten scen och spelade lite osammanhängande. Verkade klart dement och det kändes bara tragiskt.

Electric Junk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar