lördag 4 juni 2022

Denryocopus martius V

Hård arbetsvecka - Lisebergskväll med skolan på onsdagskvällen och hemma vid 23-tiden, en tidig fredagsmorgon med guidande av centralortens åk 4-elever och sedan på kvällen ett 90-årskalas i B (M 60 år, sonen J 30 år). Vad jag älskar att vara där! Det kändes nästan som förr, särskilt då C uppträdde och körde Trampa På, alla tiders bästa låt någonsin. R spelade världens längsta munspelssolo i samma låt och hela stämningen var totalt förryckt och påminde på alla sätt och vis om hur det brukade vara sent 90-tal/tidigt 2000-tal - dvs magiskt. Vilken kväll! Underbart att få träffa alla gamla vänner, många jag inte sett på 4-5 år. 

Spillkråkorna i skrattmåskolonin är utflugna. Jag hade koll på dem fram till i tisdags, men sedan föll regnet några dagar och när jag återvände på fredagen (efter gökottan med åk 4) så var bohålet tomt...

Kollade skarvkolonin. Inga fåglar kvar. Pappa och jag rodde ut på ön tre gånger, 2006, 2012 och 2018. Vi noterade 90 bon, 58 bon respektive 38 bon. Skarvarna fick en lucka på 30 år med markhäckning och säkert med god framgång, men med havsörnarnas ankomst kunde det bara gå på ett sätt. Havstrut häckar fortfarande och även ett par strandskata. De senare hade minst en unge. Detta kunde jag konstatera med hjälp av tubkikare från norra stranden av sjön. Hur ska den överleva havstrutarna?

Kollade en kungsfiskarhäckning (hemligt, hemligt), liksom en fiskgjusehäckning. Den senare finns inte längre vid sjön, troligtvis på grund av havsörnen, men istället något nedströms ån. 

Inte mindre en tre sjungande brandkronade kungsfåglar noterades under dagen. I övrigt var det ganska artfattigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar