tisdag 11 juli 2023

Strix nebulosa III

Igår natt gav jag mig iväg för lite nattlyssning redan 02.35. Det blev ganska direkt några korta stopp. Första gav ingenting, men sedan följde hornuggleungar på det andra och nattskärra på de följande tre. Man borde egentligen ställa om dygnet helt och vara vaken på nätterna och sova på dagarna. Soluppgången var verkligen färgsprakande. Jag stannade för några snabba bilder med mobilkameran. Målet var lappugglorna en knapp timmes bilresa norrut. När jag anlände var de tysta, men jag hittade ändå ganska snabbt en av ungarna i en tall. Då var de alltså fortfarande kvar i området. Det trodde jag kanske inte. Efter en halvtimma dök K upp och vi satt sedan beredda i över två timmar på att någon vuxen fågel skulle komma flygande längs dråget. Så blev det inte och vi fick så småningom ge upp.

Efter frukost vid husbilen begav jag mig hemåt igen. Bestämde mig för att se hur det gått för fisktärnorna vid gränssjön. 14 flygga ungar kunde konstateras och det måste vara rekordproduktion. Vad roligt! Minst 60 rastande tofsvipor måste också vara något av ett rekord. Efter en timme vid sjön upptäckte jag en kärrsnäppa. Ny art för mig i kommunen! Vigg, kricka, havsörn, glada, fiskgjuse. 

Storlommarna syntes dock inte till, men det finns många platser att hålla sig gömda på. Vi brukar säga att sjön är en av de fågelfattigaste och tråkigaste, men idag levererade den. Svårt att inte vara nöjd med denna dags artlista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar