lördag 8 juli 2023

Perisoreus infaustus

På vägen hem från Ammarnäs blev det åter en natt i tältet vid Rätan. Efter att ha sovit ut någorlunda, fick jag för mig att köra upp till Flatruet i Härjedalen. En nätt liten omväg på 25 mil eller något åt det hållet. Där har jag bestämt inte varit tidigare. Det gav väl inte så mycket egentligen och jag var ganska slö och gick bara några kortare sträckor ut i terrängen. När jag skulle åka därifrån hade jag fått ett tips om lavskrika på en tämligen säker lokal. Tiden gick och jag tänkte skippa det och ställde min GPS på Mora. Trodde jag. Jag hade ändå ställt den på fjällkällan - lokalen för lavskrika - och plötsligt var jag där. Nåja, då kunde jag förstås lika gärna göra ett försök. Lavskrikorna kom fram direkt, men försvann snabbt in i skogen när de insåg att jag inte hade något gott med till dem (korv ska det väl vara...). Jag hann ta en usel bild på en ungfågel. 

S och jag missade varandra precis i Mora och jag körde Flatruet och hem i ett sträck på exakt 12 timmar. Stannade och åt en pizza och tankade i Mora och sedan ytterligare en tankning i Ljungby för säkerhets skull. I övrigt var jag inte av bilen. Det är lugnt och skönt att köra på natten. Mindre tröttande utan trafik. Men 12 timmar bilkörning är förstås total galenskap. Jag är inte 40 längre. Eller 50. Hemma halv 6 på morgonen.

Torsdagen tillbringades i lappuggleskogen. De två ungarna är så pass stora att de flyger mellan träden. Det var nog sista chansen att se dem. I morgon är de kanske för långt borta från sin födelselåda och omöjliga att hitta. Jag tältade faktiskt på platsen och K låg i sin husbil. Vi intog både kvällsmat och frukost i husbilen. De vuxna fåglarna såg vi aldrig. Det var ändå ganska trevligt att hänga med ungarna några timmar både på torsdagskvällen och fredagsmorgonen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar