onsdag 19 juli 2023

Dagens raritet XXXVIII

Pentagram Day of Reckoning, Napalm Records, 1987. Pentagram dröjde ända till 1985 innan de fick ur sig en riktig fullängdare, den självbetitlade Pentagram. Jag har den också, men som en senare pressning från 1993 och med ett annat omslag. Så Day of Reckoning är min första originalplatta med bandet. Innan dessa båda skivor inköptes kring millennieskiftet så hade jag bara några bootlegs från deras 70-tal, samlingar av singelspår och demos och som jag bytte till mig av Magnus Pelander i Witchcraft. De plattorna är så mycket bättre och har spelats oerhört mycket. I ärlighetens namn har inte några officiella skivor i deras katalog snurrat särskilt frekvent. Vilket nog faktiskt är synd och skam. 

Day of Reckoning är definitivt mycket bättre än vad jag mindes den som. Kraftfull och mörk doom metal, men ändå organisk. Gitarrerna krossar allt och bygger en mur av distortion och tyngd som Bobby Liebling, alltid kung förstås, har att förhålla sig till med sin speciella röst, passion och intensitet. Det gör han förtjänstfullt såklart och det blir till ett säreget sound som få kan efterapa. Hela atmosfären är olycksbådande och det är väl precis vad vi vill ha. I vanlig ordning tar han med några gamla låtar. Det finns nog inte en skiva från 80-talet och framåt där åtminstone en gammal demolåt från 70-talet är med i en ny version. 

Sådana här skivor kostar plötsligt flera tusen kronor i bra skick. Jag gav förmodligen en hundralapp för 25 år sedan. Omslaget har ett drill hole, vilket förstås drar ner värdet något, men skivan spelar M- och har kvar sin forna glans. Eventuellt ska det finnas en insert, som i så fall saknas.

Jag skrev för ca ett år sedan att mitt projekt Dagens raritet skulle hålla sig till 60- och 70-talen, men nu blev det ett undantag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar