tisdag 13 september 2022

Dagens raritet XIII

Quicksilver Messenger Service - s/t Capitol ST 2904, UK, 1968. Avbildad i Pokoras 8001 Record Collector Dreams med 2 rating discs. Jag hade en edselpressning redan tidigt 80-tal. Köpte sedan ett UK-original av storsamlaren av San Fransisco-psykedelia för ca 20 år sedan. Han hade haft 600 skivor från scenen. När jag köpte spillrorna av den en gång voluminösa samlingen fanns det bara några enstaka av favoriterna kvar. Denna hade han hade haft särskilt svårt att skilja sig ifrån. Motiveringen var att den lät mycket bättre än US-utgåvan. Det kan säkert vara så, men UK-utgivningen saknar uppvik (men har laminerad framsida och flip-back), och ett fint US-original borde förstås också finnas i mina hyllor. De är dock svåra att hitta utan heavy ring-wear. 

Hursomhelst, vilken skiva detta är! En av de bästa! En öde ö-platta helt enkelt. På riktigt! En gång i tiden spelades bara Pride of Man och Gold and Silver, men idag älskar jag hela skivan. Psykedelia när den är som bäst. John Cipollina och Gary Duncan skapar inte sällan magi med sina odistorderade  tremelogitarrer. Om jag ska säga något negativt, så är det att speltiden är väldigt kort. Kring 32 minuter.

Gold and Silver

1 kommentar:

  1. Håller med, en fantastiskt bra skiva Gold and silver och Pride of man är mina favoritlåtar också men hela skivan är superb.

    SvaraRadera