söndag 4 september 2022

Dagens raritet XII

Samuel Prody - s/t, Global 6306906, Tyskland, 1971. Avbildad i Pokoras 1001 Record Collector Dreams. I den nya, reviderade boken, har den fått 4 rating discs, i den gamla hade den 3.

Brittiskt band vars enda platta enbart gavs ut i Tyskland. Enligt Discogs och Pokora är utgivningsåret 1971. Richard Morton Jack skriver i Galactic Ramble att den släpptes flera år efter inspelningen, nämligen 1974. Hursomhelst, Samuel Prody är i mina öron en suverän bluesig och psykedelisk hårdrocksplatta. Skivan har en oemotståndlig underground-feeling och de låter inte riktigt som några andra. Sångaren tar i för kung och fosterland, gitarristerna spelar mestadels sina solon utan distortion, och trummisen är helt vild. A-sidan är klockren - särskilt gillar jag öppningsspåret Who Will Buy och Time Is All Mine - på b-sidan tappar de lite av sin energi och avslutande Hallucination (8:42) är något tröttsam. 

Omslagsbilden är underbar. IR-foton går alltid hem hos mig. Några mindre områden med laminatsläpp längs ryggen på omslaget, men det kan jag leva med. Skivan som ny. Jag kan inte låta bli att tänka att Norrsken inspirerades av Samuel Prody både vad gäller musik och omslag även om de tillägnar sin singel Armageddon/Little Lady till Buffalo. Jag har även en counterfeit på Full Moon Records från 2003 och som gavs ut i 300 exemplar.

Who Will Buy

Time Is All Mine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar