söndag 18 september 2022

Capreolus capreolus

Vår lilla skogsutflykt blev trevlig och mamma tyckte det var kul att komma dit. Hon har nog inte varit där på minst två år. Det var torrt på myren, det behövs betydligt mer regn för att den ska återfå sin normala väta. Jag kunde gå torrskodd på myren utan att vara rädd för att plurra och kunde till och med smyga mig ganska nära ett rådjur. Såg ytterligare två individer på andra sidan myren.

Fågellivet var skralt. Några ängspiplärkor, laduvalor, bo- och bergfinkar. Någon korp hördes. Inget sträck. Jag passade på att plocka lite lingon och Karl Johan-svamp. Vi åt smörgåsar med ägg och räkor (jag tappade min på marken och fick äta den med jord och tallbarr... Kaffe och kaka förstås.

Sedan blev det en liten egen tur ut med kameran. Jag har nu programmerat om den så att jag bara använder autofokus på de bakre knapparna - en för spotautofokus mode och en för animal detection auto focus mode. Avtryckaren mäter nu bara ljus. Jag lyckades väl inte riktigt att få det som jag önskade, men jag lärde mig lite nya grejor idag. Försökte träna på ladusvalor och det är ju inte det lättaste. Ingen bild blev helt skarp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar