torsdag 15 juni 2023

Strix Nebulosa II

I morgon tänker jag åka på semester. Jag har gjort en packlista, men givetvis inte börjat packa. Tanken är att komma iväg vid 8-tiden, men det lär väl bli senare. Jag tänker sträckköra upp till Otterbergets Camping utanför Hova. Galenpannornas favoritställe. Hade tänkt åka redan idag, men fick ingen lust till det. Ombesiktigade bilen, handlade lite mat, lyssnade på ett otal krigspoddar och där tog energin slut.

Så det blir bara en kväll på världens roligaste camping i år. Det får räcka! Jag vet inte riktigt i vilket vinylmood jag är. Antingen köper jag bara några billiga skivor och håller igen, eller satsar jag på 1-2 skrytsamma dyringar. Det hade varit schysst med My Solid Ground eller 2066 and Then eller något i den stilen för 10 000 kr... Vi får se.

Jag överlevde ett läsår på min nya arbetsplats i Båstad. Det har varit ett tungt år vill jag lova. För bara några veckor sedan var jag helt övertygad om att jag skulle säga upp mig, men jag gick på ledighet igår med inställningen att jag gör ett år till. Det är ett alldeles för tufft jobb och jag har varit nära att gå i väggen hela läsåret, men andra året kan förstås bli bättre... Det första är alltid det mest ansträngande, det vet man ju....

Mitt senaste nyförvärv på skivfronten är Mikael Rammel & Unga Hjärtan  Hälsa på som förr (jag älskar den titeln)Gjord i 200 exemplar. Min 116/200. Handnumrerad. I Sveriges Radio, programmet Tonkraft, fredagen den 14:e april 1973 var Mikael Ramel & Unga Hjärtan på scen. Producent var Christer Eklund, SR, och bandet bestod av Mikael Ramel; sång och gitarr, Bengt Dalén; sång och gitarr, Göran Lagerberg; bas, Gunnar Bergsten; sax och flöjt och Erik Dahlbäck; trummor. Låter grymt bra! Kulturgärning deluxe!

Efter Hova blir det fjällen och på vägen tillbaka högst troligt Dalarna och Värmland. Skivspelande, fågelskådning, kanske lite fiske och tokigheter.

Det är fortfarande deppigt att min gamla blogg eroderades från jordens yta förra året och jag ger verkligen inte denna särskilt mycket kärlek, men jag ska nog försöka blogga lite under semestern. Vad säger ni? Vill ni ha min resa genom Sverige i text och bild? Fåglar, berg, äventyr, misär. Kanske ger jag mig hela vägen upp till Karesuando där jag bodde 4 månader 1996. 

Ett av våra lappugglepar har en eller möjligen två ungar. Vilken fågelart! Att hänga med en lappuggla en kväll är nog meningen med livet. Jag blir ödmjuk. Tänk vad en lappuggla vet som jag inte har en susning om. 

Annars har jag mest hållit på med orrar hela våren, vilket jag bestämt nämnt vid något tillfälle. Jag gjorde nog närmare 40 tidiga morgnar på våra myrar och någon utanför kommunen. Vilka upplevelser jag har haft. Mestadels underbara sådana (om än svinigt kallt ibland) Det finns nästan inget som att sitta i ett gömsle 2.00 och känna förväntan på vad som ska ske de närmaste 5 timmarna. En kväll med nattskärror härom kvällen var också en sann njutning.

Hälsa på som förr fanns inte på Youtube så det får bli Artificiell Prana från Till Dej.

Artificiell Prana

My Solid Ground - Dirty Yellow Mist

6 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot att läsa om dina äventyr och allt annat på din blogg. Jag ska förresten också till skivmässan i Hova för första gången för min del. Det ska bli roligt. Har bara varit på skivmässorna i Linköping och Huskvarna/Jönköping tidigare.

    SvaraRadera
  2. Hittade du något kul i Hova? Jag köpte en australiensisk Elias Hulk efter 5 minuter, sedan blev det inte så mycket mer.

    SvaraRadera
  3. Jag hittade amerikanska Granicus, annars lite småsaker. Elias Hulk hade jag inte hört talas om tidigare låter spännande.

    SvaraRadera
  4. Den där Granicus gäckar mig fortfarande. Har en nypress jag aldrig spelat och en CD som gick varm i många år. Originalet börjar bli svårt.

    SvaraRadera
  5. Jag köpte min Granicus för några hundra för kanske tio år sedan. Visste inte att den hade sprungit iväg så.

    SvaraRadera
  6. Några hundra för 10 år sedan är några tusen idag. Jag köpte en skiva in shrink för 7-8 år sedan av en säljare på discogs för kanske 500 kr och fick en nypress. En riktig klåpare. Det är den jag har och aldrig spelat. Vad fick du ge Anders? 1000? 1500? Mer?

    SvaraRadera