söndag 25 juni 2023

Stercorarius longicaudus

Idag begav jag mig upp till Kraipe Renslakteri. Det är 25 år sedan förra gången. Jag hade faktiskt inga minnen av lokalen överhuvudtaget. Efter rengärdet följde jag först ett fyrhjulingsspår, men tyckte det var alldeles för blött och sneddade uppåt mot SV. Först efter flera kilometer insåg jag att jag gick åt fel håll. Jag borde följt spåret för att komma upp till höjden där det ska finnas fjällpipare. Jag har inget nät här (dumt nog bytte jag från Telenor till 3...). Kompensationen blev dock två fjällabbar och väldigt många lappsparvar. 

Så småningom gav jag mig av på rätt håll. Jag hörde en spelande fjällpipare, men annars var det mest slit upp för småblöta hängmyrar. Det blev ytterligare en fjällabb och kanske hörde jag en fjällripa. Fler lappsparvar, gråsiskor, ängspiplärkor och några vadare. Jag gick i gummistövlar. Det brukar jag klara bra, men det var värst vad jag fick ont i fötterna. Det envisa förkylningen vill inte heller släppa, så att traska i hängmyrar var aningen ansträngande. Nåja, en ganska fin tur, men fågelmässigt slog det inte så väl ut. Gick nog närmare 20 km. 

I morgon blir det projekt berglärka. Då blir  det kängorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar