torsdag 22 juni 2023

Phylloscopus borealis

Så har jag då till slut fått kryssat nordsångare. Fågeln upptäcktes i söndags vid Stor-tjulträsket, samma dag som jag anlände. Jag åkte inte dit då, men givetvis på måndagsförmiddagen. Fågeln sjöng oavbrutet den timma jag var där och jag fick även tagit några sura bilder. Den alternerade mellan tre björkar (de högsta). I tisdags var jag där två timmar på förmiddagen. Fågeln rörde sig mellan samma björkar och sjöng i ett. Detta upprepades även igår på förmiddagen under en dryg halvtimma.

Efter en rejäl tur uppe i Gaisatsområdet kom jag helt slut till parkeringen vid halv sjutiden på kvällen. Efter viss tvekan valde jag att vandra bort till nordsångaren igen. Först hörde jag den inte. När jag efter en stunds väntan var på väg att gå tillbaka började den dock sjunga, fast nu längre upp mot en myr. Nu sjöng den mera varierat, framför allt växlade den tempot ofta, lockade mera frekvent och förflyttade sig ganska rastlöst mellan flera olika lägre björkar. Vid minst två tillfällen interagerade den med en annan phylloscopussångare som jag inte hann med att identifiera. De jagade varandra i något som skulle kunna vara ett frieri. Enligt rapport i artportalen sjöng den oavbrutet i över två timmar tidigt i morse och det nämndes inget om en andra fågel. Vi får väl se de närmaste dagarna.

Det regnar idag, så jag håller mig i stugan. Kroppen är dessutom rejält sliten efter två dagsturer uppe i fjällen. Jag hade glömt att få med min lite större ryggsäck, så någon tur upp på Björkfjället har inte varit aktuellt ännu. Beställde en ny 45-literssäck i måndags och den har enligt PostNord-appen anlänt till Ammarnäs Livs idag. Det var tur, för annars hade den inte kommit förrän på måndag. Nu stannar jag förvisso till minst måndag, men det är nu jag behöver den.

Jag vet inte om ryggen håller för att släpa med sig tält, sovsäck och kök, men jag skulle gärna vilja stanna på Björkfjället över natten och kanske fotografera fjällpipare och berglärka tidigt på morgonen. Lördag-söndag kanske. Vi får se hur det blir med det. Ärtsoppa och punsch på forskningsstationen ikväll (en tradition jag hört talas om i alla år). Imorgon blir det lite sparsamt midsommarfirande med några där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar