fredag 7 april 2023

Rockin at the Tweed Mill

Det har varit ganska lugnt med skivköpandet, men här om dagen anlände ett litet paket från Belgien. Discogs förstås. Först ut att presenteras här blir Livin' Blues Rockin at the Tweed Mill. Det har känts aningen irriterande att inte ha denna platta i skivhyllan. Jag hade faktiskt ett exemplar hemma för något år sedan, men det lämnades tillbaka då skicket inte var helt tillfredsställande. Hursomhelst, nu är denna skamfläck i samlingen åtgärdad. Mest har jag egentligen velat ha Rockin at the Tweed Mill för att det var härifrån Half Man hämtade Diving Duck Blues och som spelades på en hel del gig under några år. Som jag minns det så var vi inte så långt ifrån Livin' Blues killer version. Vi gjorde den alltid med både J och U på sång, J blåste lungorna ur sig på munspelet och vi i kompet spelades så hårt och tajt och skitigt vi bara kunde. En veritabel livefavorit!

Rockin at the Tweed Mill, som producerades av Mike Vernon (och spelades in i hans studio), är kanske inte lika bra som de första plattorna, men den får mig på utomordentligt nostalgiskt humör. Den stöddiga Fool On You är höjdarspåret. Här får de riktig santanafeeling i det långa jampartiet. Så sjukt bra! You're a Stranger är också fantastisk. i.e. Dirty blues... Och Diving Duck Blues. John Lagrand (munspel), Ted Oberg (gitarr) och Nicko Christiansen (sång) var kungar vid den här tiden.

Om du inte har Livin' Blues-plattor från sent 60-tal och tidigt 70-tal så borde du genast åtgärda detta. Näst efter Cuby + Blizzards var Livin' Blues det bästa bandet från Nederländerna. Philips, 1973.

Diving Duck Blues

3 kommentarer:

  1. Har inga Livin´Blues, men skaffade mina första Cuby + Blizzards för någon månad sedan. Appelknockers Flophouse och Trippin Thru a Midnight Blues, i fel utgåvor men bra ändå...

    SvaraRadera
  2. Några Livin' Blues måste du skaffa! Det glädjer mig att du inhandlat Cuby + Blizzards. Köp Too Blind to See också. Det är nog min favorit.

    SvaraRadera
  3. Nu har fått tag på Too Blind To See. Det är nypress, men det är Music on Vinyl som gett ut den och jag tycker de gör snygga och bra återutgåvor.

    SvaraRadera