tisdag 25 april 2023

Corvus corone corone

Nu trillar vårarterna in i rasande fart. 12 i kommunen de senaste tre dagarna och av dessa har hela 10 varit nya årsarter.  Uppe i 116 i kommunen och 154 totalt. Årta blev den 150:e arten. Fint ska det vara! Jag har nog aldrig skådat mer än vad jag gör nu. På morgonen innan jobbet och all tid jag är ledig. Det är galenskap. Mest har det blivit tidiga morgnar för orrlyssnande, men jag hinner även med att försöka kolla i en del av sjöarna varje dag.

Om jag jämför med 2020, då jag för första gången lyckades få in 150 kommunarter på ett år, så ligger jag lite före. Ska jag satsa på att slå det omöjliga rekordet? Det flyter på rätt bra nu med änderna bland annat. Årta och skedand igår och småskrake idag. Sjöorre har noterats med fåglar i par 3 gånger. Dessutom vit stork igår. Den hör inte till vanligheterna i kommunen.

Idag fick jag även sett en svartkråka på flygfältet. Det var inte igår. Jag är inte helt säker, men jag tror att jag bara haft den tre gånger i kommunen tidigare och det var länge sedan nu. En egen art enligt flera auktoriteter, men Sveriges Ornitologiska Föreningen behandlar fortfarande gråkråka och svartkråka som underarter av kråka.

2 kommentarer:

  1. Härligt att du får till så mycket skådande. Gillar bilden på storken. Här är det storspov och trana som förgyller min tomtskådning. Sedan är det mycket trastar, hade en fin ringtrast i trädgården häromdagen.

    SvaraRadera
  2. Ringtrast är inte det sämsta! Jag har bara haft en i år. En ganska tidig sådan. Jag har letat många timmar. Det får bli fler på häckplats i sommar!

    SvaraRadera