tisdag 11 april 2023

Lyrurus tetrix

Jag har ägnat hela påskledigheten åt fågelskådning, mestadels tröstlöst lyssnande efter orrar på kommunens myrmarker tidigt på morgnarna. De senaste dagarna har det dock ljusnat något, med fem tuppar på bästa lokalen och i morse tre på torvbrytningsmossen där jag hade varit nio (sic!) gånger utan att ha haft någon orre eller sett någon spillning. Dessutom hade K två tuppar på gränsmyren (en av dem på smålandssidan) där jag bara noterat en tupp på mina fem eller sex besök. Kan det tillkomma någon fågel de närmaste veckorna är nedgången från i fjol inte så stor som jag trott i två månader. 

Förutom de tre tupparna hade jag i morse sjungande varfågel, stenskvättor och en ringtrasthanne. Jag har stått still på 99 kommunarter sedan i torsdags (bläsand) och jag hade önskat mig ringtrast som nr 100, men stenskvättan hann före ändå. Blott den andra rapporterade ringtrasten från Skåne i år. Märkligt. Ibland flyger de väl bara förbi helt enkelt.

Det har blivit två turer till kusten och en till en tjäderlokal i Småland. Det blev ingen tjäder (eller lappuggla), men det var väl lite tidigt för tjäder kanske och dessutom en svinkall kväll. Det får bli ett återbesök inom de närmaste två veckorna.

Då ska man börja jobba igen. Vad hemskt.

3 kommentarer:

  1. Härligt med bilder på Orrar igen. Tråkigt att de blir färre. Här håller jag mest på med tomtskådning.

    SvaraRadera
  2. Ja. Det är hemskt att behöva jobba. På riktigt.
    /Magda

    SvaraRadera
  3. Tomtskådning är inte det sämsta och det är något jag saknar från gamla gården. Här är det såklart inget alternativ.

    Hur ska man orka jobba typ 7 år till?

    SvaraRadera