söndag 13 oktober 2024

Hamburg Session

Som S uttryckte det, jag kommer alltid tillbaka till bluesen när jag varit ute på andra resor. När G och jag var i London och såg Hawkwind för ett år sedan så handlade vi också några plattor såklart. Båda varsin Champion Jack Dupree bl.a. På G:s var där en mängd musiker som han förstås hade koll på. Gitarristerna Rainer Baumann från Frumpy, Gaggy Mrocek från Kin Ping Meh och Twenty Sixty Six And Then, trummisen Ringo Funk från Jeronimo, keyboardisten Stefan Wulff från Frumpy, Inga Rumpf m.fl. Jag blev något avundsjuk på att han hittade den, medan jag fick nöja mig med min femtioelfte samlingsplatta med bara pianoboogie. 

Jag kommer inte ihåg när jag köpte Hamburg Session, men jag tyckte det liknade en prislapp från Electric Mud på omslaget, så förmodligen där någon gång senaste året. Skön skiva en söndagsmorgon. De prominenta musikerna är tajta och skickliga men musicerandet är utan stora åthävor. I'm Going Home svänger dock riktigt mycket och där kommer även en av gitarristerna igång fint. Happy Bird, Germany, 1974.

Det får bli en länk till hela skivan.

2 kommentarer:

  1. Jag har dålig koll på samlingsskivor, men det verkar onekligen finnas en hel del guldkorn. Fick tips om den här häromdagen: https://www.discogs.com/master/379894-Various-Blues-Anytime-Vol3-An-Anthology-Of-British-Blues, där Jon lord medverkar med bandet Santa Barbara Machine Head.

    SvaraRadera