lördag 14 september 2024

Dagens raritet LVIV

Jag har haft en senare press av Black Merda i drygt 20-25 år, men till slut fick det bli ett original på Chess från 1970. Ett skivinköp jag inte alls ångrar. Jag lyssnade på min gamla nypress när det begav sig, men inte alls lika ofta och mycket som jag gjort på mitt fina original på senare tid. Så fungerar en skivnörds sjuka hjärna.

Black Merda är en utomordentligt groovy platta. Detta gäng gjorde Detroits förorter förskräckta under några år kring 1970 med sitt brutala och fantastiska sväng och sina politiska texter. Många säger att det är Hendrix-inspirerat och det är säkert så, men man kan lika gärna påstå att det är Funkadelic- och Motown-minnande. Eller att de till och med hade sin egen version av Black Rock. Faktiskt! De behöver egentligen inga jämförelser överhuvudtaget. Stöddig svart rock av bästa märke helt enkelt. Instrumentala Windsong (sjukt vacker) är möjligen en kort version av Maggot Brain av Funkadelic, eller något i den stilen... På sätt och vis. Chess, US 1970.

Prophet

Windsong

6 kommentarer:

  1. Skulle också vilja ha en Black Merda... Har du hört Scorpion som kom ut på Tower (1969)? De nämns ofta inom samma genre, men jag tycker inte att de är lika tunga som Black Merda.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har Scorpion. Velvert Turner och Maximillan brukar väl också nämnas i samma andetag, men de vet jag att du har. Jag tycker nog att Black Merda är bäst. Eller Velvert Turner kanske, länge sedan jag hörde på den, så den får nog läggas på tallriken idag.

    SvaraRadera
  3. Sedan har vi förstås Next Morning. Den är väl bäst av alla fem nämnda?

    SvaraRadera
  4. En hel hög med skivor jag inte har där - ingen Maximillian, Scorpion, Next Morning... När det gäller Velvert Turner har jag dock såväl rock- som soul-mixen. Det finns dock tydligen en tredje utgåva på Tiger Lily där man döpt om låtarna, lagt till något spår och använt sig av ytterligare en tredje mix. Verkar helt hopplös att hitta.

    Jag håller med om att Next Morning nog är strået vassare än Black Merda ändå.

    SvaraRadera
  5. Jag har bara den andra skivan med Black Merda där de kallar sig Mer-Da. Håller med om att de påminner lite grann om Funkadelic. Debuten, Scorpion och Velvert Turner har jag varit på jakt efter länge. Maximillian och Next Morning har jag missat.

    Vad tycker ni förresten om Chequered (Slow Twistin') med Chubby Checker som också är lite åt soul/funk/psych-hållet?

    SvaraRadera
  6. Chequered! är kul och väl värd att leta upp. Om man tycker om rostiga vagnshjul är den italienska utgåvan att föredra.

    SvaraRadera