torsdag 12 september 2024

Faceless Evil, Nameless Fear

Jag fortsätter att lyssna igenom mina nyförvärvade skivor med Bror Gunnar Jansson. De senaste dagarna är det Faceless Evil, Nameless Fear som har snurrat. Hemma på vinyl, i bilen på Spotify. Det finns ingen setlist från spelningen på Skånska Mullret upplagd, men jag är ganska säker på att han spelade denna platta rätt upp och ner. Plus, minus någon låt. Det är verkligen ett hotfullt muller. Alla låtar handlar om ond bråd död och vanligen true crime-historier. Inledande They Called Him a Righteous Man handlar till exempel om Kapten Klänning

Inte sällan kommer jag att tänka mitt gamla favoritband Soulbreaker Company och då kanske inte först och främst musiken utan för att Bror Gunnar ibland låter som Jony Moreno. Verkligen!

Det har gått ganska segt med att lägga in skivor i discogsdatabasen. Ibland flyter det på och man får in några stycken snabbt, men lika ofta är det världens detektivarbete. Jag närmar mig dock 1000 inlagda skivor och det får jag väl vara nöjd med trots allt.

They Called Him A Righteous Man

Cancer

3 kommentarer:

  1. Jag håller fortfarande på att lägga in en del av mina mer obskyra skivfynd, bland det senaste var en stenkaka av Kalle Nämndeman (1883-1945). Så länge man har skivan framför sig går det oftast ganska bra att se om den finns i databasen eller inte, men ibland är det svårt med olika färger på vinyl, typsnitt, copyrightorganisationer, skattemärkning och randtexter på etiketterna...

    SvaraRadera
  2. Herregud! Du pysslar med stenkakor. Ja, du har verkligen konstiga skivor och får mig att känna mig hela normalt. Du är som en Kalle Snedtänkt. Efter att ha tittat på 500 matrixnummer på 666 med (alla samma, men oftast med en extrabokstav) av Aphrodies Child, fransk, och alla små skillnader (eller snarare likheter) så inser jag att min version finns inte inlagd. Jag har definitivt en variant och jag har inte kommit dit hän att jag läger upp en egen post. Det verkar vara jobbigt, men en dag gör jag väl det...

    SvaraRadera
  3. Om det bara är matrisnumret som skiljer så kanske man kan lägga till det om det finns en befintlig utgåva med samma omslag och etikett som den versionen du har.

    666 är för övrigt en kul skiva, förutom den franska utgåvan från 1972 så finns det även en grekisk version med en annan mix och där vissa spår har förlängts som släpptes två år senare. Jag försökte köpa en tidig grekisk press, men fick givetvis en senare variant, dock med rätt mix. Skulle vilja ha ett franskt exemplar att jämföra med, men det är en jäkla djungel med olika versioner...

    SvaraRadera