torsdag 21 december 2023

The Future Never Waits

En av de skivor jag lyssnat mest på i år är definitivt The Future Never Waits med Hawkwind. När vi väl bestämt oss för att åka till London och se dem inhandlades denna omgående - annars är det inte ett band jag följer slaviskt - och det är verkligen inte ett köp som jag har ångrat. Det finns några spår med klassiskt malande Hawkwind-riffande, men det är mera drömmande och ibland jazziga spacerockiga låtar som är skivans signum.  

Vi trodde att konserten på Royal Albert Hall skulle bli Space Ritual rakt upp och ner och eventuellt några andra hits, men så blev det inte och de spelade låtar från hela deras karriär. Från The Future Never Waits blev det Rama (The Prophecy) och The Beginning. Bra val för konserten, ingen tvekan om det, men det finns bättre spår på skivan. Om jag skulle valt två låtar till setet hade det blivit Outside of Time och I’m Learning to Live Today. Den senare är egentligen inte mycket till låt utan mera av ett ljudkollage av typiska Hawkwind-ingredienser - ett malande psykedeliskt riff, distinkt trummande och spacerocksyntheffekter som vi såklart alla älskar. Den hade verkligen gjort sig bra live! Hursomhelst, hela skivan är fantastisk! 5/5. Jag menar det! Cherry Red 2-LP, 2023.


Outside of Time

I'm Learning to Live Today

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar