fredag 10 maj 2024

Lyrurus tetrix

Jag har inte alls uppdaterat bloggen om vad som händer på fågelfronten denna vår. Vi håller såklart på med våra skogshönsinventeringar i vanlig ordning. Resultat är, på ett ungefär, lika bedrövligt som de senaste åren för både orre och tjäder. Jag gissar tyvärr att det är dödsryckningarna som vi ser hos framför allt tjädern nu. Jag har detta år lyckats se en tjädertupp (den enda observationen av en tupp överhuvudtaget) och haft ett misstänkt uppflog av en höna. I övrigt har vi bara konstaterat en dryg handfull lokaler med äldre spillning. Det är alltså riktigt svårt att ens hitta några skitar. Orrarna marginellt bättre. Den bästa lokalen från i fjol har halverats, men det har dykt upp 1-2 tuppar extra på några myrar nu i maj, så summan av tuppar  är ungefär densamma som föregående år. 

Idag gjorde vi en lite riktad insats på tre av de mest potentiella myrområdena. J och jag på S-myr, B på Sm-mossen och KA på L-mossen och F-mossen. KA och jag hittade äldre spillning, men annars fanns det inget att glädjas åt. Dock spelade 3 orrar på min lokal. Där hade det tidigare konstaterats bara en säker tupp, även om det funnits misstankar om två. 

Sedan har vi, liksom 2020, en hemlig uggla på bo och som vi behöver ha koll på. Idag konstaterade vi att ungarna är kläckta. Magiskt! Länge såg honan ganska slö och flegmatisk ut, men efter en stund började hon stycka en gnagare som hon uppenbarligen haft i lager. De små måste i ett tidigt stadium ha finfördela kött. Om någon vecka kommer de att svälja vad som helst helt och helst hela tiden. Hanen syntes inte till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar