fredag 26 april 2024

Waiting For a Coconut to Drop

Jag har köpt någon Brant Bjork-skiva då och då genom åren. Varje gång jag fått för mig att kolla upp om han gjort något nytt så har det kommit ett par tre skivor. Hans utgivningstakt är verkligen för hög för att man ska hänga med... Hursomhelst, Jalamanta, debuten från 1999, tror jag inte ens att jag hade hört för några månader sedan. Jag körde den några gånger i bilen och insåg att jag måste ha den på vinyl.

Jalamanta hade nog mått bra av att ha varit en enkelskiva istället, men samtidigt är hans sound alltid skönt och groovy så även de mera anonyma låtarna är ganska njutbara. Heavy Psych Sounds, Italien 2019. Remastered, 2-LP, Yellow vinyl, limiterad, 500 ex.  

Automatic Fantastic

Defender Of The Oleander

Waiting For a Coconut to Drop

3 kommentarer:

  1. Jag har Jalamanta på cd. Det var längesen jag lyssnade på den, men minns att jag gillade låten Too many chiefs. Sedan har jag Mankind Woman på vinyl. Känns som att det är ganska bra, men det är inget särskilt som fastnar kvar när du lyssnat på skivan.

    SvaraRadera
  2. Jo, lite så. Man minns mer att det är coolt och såsigt än någon särskild melodi. Automatic Fantastic får jag dock upp i huvudet när jag tänker på skivan.

    SvaraRadera
  3. Den enda skivan jag har är "Keep Your Cool", som jag köpte efter att lyssnat på någon konsertinspelning där "I Miss My Chick" övergick i en rätt cool version av "Sunshine of Your Love". Bandet svänger, men låtarna är ofta ojämna (eller möjligen jämnt släpiga) och texterna ibland får Cheech & Chong-dialoger att kännas djupsinniga. Med det sagt kan jag lyssna på Automatic Fantastic varje dag i veckan.

    SvaraRadera