tisdag 26 mars 2024

Dagens raritet LIV

Det finns inget som primitivt producerade, skitiga psykedeliska argentinska bluesplattor från det tidiga 1970-talet. Det skulle verkligen vara något att koncentrera köpandet till istället för mitt helt planlösa och ofokuserade samlande. Som tur är har jag trots allt fått tag i åtminstone några guldskivor genom åren. Pappo's Blues Volúmen 4 köpte jag för några år sedan. Den var i princip ospelbar och behövde verkligen sig en djuprengöring. Detta var innan jag hade införskaffat en riktig skivtvätt så den ställdes åt sidan. Nu är plattan ren och fin, näst intill helt knasterfri, men den låter förstås fortfarande som en mycket enkel replokalsinspelning.

Det finns nog inte någon som sjunger lika slappt och slött och likgiltigt som Pappo, men det skapar mest en härlig stämning. I princip alla låtarna är ett primitivt malande på ett och samma boogieriff. Vad annars? Jag vill verkligen inte att det ska låta på något annat sätt! Utöver denna har jag tyvärr bara de två första skivorna och de är båda något vassare. Nästan högst upp på önskelistan står Vol. 3. Oavsett, Volúmen 4 är fortfarande en riktigt giftig skiva och favorittragglandet är nog Gato de la Calle Negra. Music Hall, Argentina, 1973. Ett demonstrationsexemplar. 

Gato de la Calle Negra

Abelardo el Pollo

6 kommentarer:

  1. Vol. III står också ganska högt upp på min inköpslista, men vetefan om inte de två första är bättre ändå. "Algo Ha Cambiado" knäcker det mesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara Vol. II som jag verkligen gillar så både ettan och nu trean och fyran finns högt även på min inköpslista. Mina favoriter är "Llegara La Paz" och "Tumba".

      En annan fråga vilken skivtvätt rekommenderar du? Jag har bara dammat av och kanske torkat bort någon väl synlig smuts någon enstaka gång.

      Radera
  2. Björn - har du också 1:a och 2:a plattan?

    Anders - Jag har en pro-ject VC-S2 ALU och den funkar bra tycker jag. Jag köpte min från Svalander, men det går säkert att hitta den billigare där ute. Det är värt pengarna. Vid manuell tvättning så drar man bara runt smutsen på skivan. Här finns en vacuumsug som avlägsnar all skit när man väl skrubbat bort det.

    https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/skivtvaettar/pro-ject-vinyl-cleaner

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har båda de två första Pappos Blues-plattorna. Köpte den första för kanske elva år sedan och den andra för ungefär fyra år sedan. Fick bra kontakt med en argentinsk säljare som jag ångrar att jag inte köpte mer av då priserna steg fort strax därefter.

    SvaraRadera
  4. Jag som har första, andra och fjärde är mest i behov av trean. Sådana hål i samlingen är irriterande.

    SvaraRadera
  5. Jag såg att Svart Records kommer ut med nyutgåvor av Pappos Blues inom kort. Kan vara värt att kolla upp.

    SvaraRadera