måndag 1 maj 2023

On The Road To Freedom

Alvin Lee & Mylon LeFevre - On The Road To Freedom (1973) var ett album jag inte visste existerade. Jag förväntande mig inte att det skulle vara Ten Years After-stuket, utan tänkte mest att det lät spännande. Ingen dyr platta. Öppningsspåret On the Road to Freedom är en riktig höjdare. Fantastisk atmosfär, sång och framför allt formidabelt gitarrspel. Percussionspelet gör låten ostoppbar. 

Plattan får väl närmast beskrivas som americana. Det är country, jazz och annan amerikansk rootsy musik för hela slanten. I de lite hårdare spåren får man nästan lite Allman Brothers-känsla. So Sad är en fin liten sak på a-sidan. På b-sidan gillar jag nog mest I Can't Take It. Jag tycker dock hela skivan är kanon och den har snurrat många gånger de senaste veckorna.

George Harrison, Steve Winwood, Jim Capaldi, Ron Wood och Mick Fleetwood gästar alla On The Road To Freedom.

On The Road To Freedom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar