onsdag 22 februari 2023

100

Det är några dagar sedan jag nådde 100 årsarter fåglar. Jag har tagit mig utanför kommunen några gånger för lite sällsyntare arter och då förbättras årslistan snabbt. Baltmoretrupialen i Förslöv, amerikansk bläsand i Hbg, Hovs Hallar för lite havsfågelskådning, Krankesjön för rödhuvad dykand och Lunds reningsverk för blåvingad årta. 

Jag har aldrig dragit på särskilt många rariteter utan föredragit primärskådning på hemmaplan, men ibland kan det ändå vara kul att se annat än det vanliga utbudet här hemma. Inga fåglar har varit nya kryss, men två nya sverigearter har det blivit, nämligen baltimoretrupial och blåvingad årta. Dessa kryssades dock redan 2022.

Jag har också varit och kikat på den rackelhane som dykt upp på Tranerödsmosse. Jag har sett rackelhanar tidigare, men inte så bra så det var lite kul. Det är inte osannolikt att den blivit till i mina trakter. Det finns väl inga orrar eller tjädrar kvar på Söderåsen? 

Jag siktar på att se 250 arter i landet 2023!

2 kommentarer:

  1. Grattis till många fina arter! Jag har haft trupialen i tankarna länge, men inte kommit iväg än. Det känns som om den kan vara kvar ett tag till. Kul att ha ett mål att sikta på, du får höra av dig om jag kan bidra med någon art (pendulinus kanske?). Jag hade egentligen inte något mål för året, men det har börjat oväntat bra med många svåra kommunarter. Det blir kanske en satsning på 200 eko-arter.

    SvaraRadera
  2. 200 eko-arter är verkligen mera hedervärt. Jag tänkte fjällen i sommar. Det är därför siktet är så högt som 250. Pungmes hade förstås varit bra att få in. Länge sedan jag såg den i Sverige.

    SvaraRadera